Sinch slutför förvärvet av MessageMedia

05 November, 2021

Stockholm, Sverige – 5 november 2021 – Sinch AB (publ), en ledande global leverantör av molntjänster för kundinteraktion via mobilen, meddelar idag att förvärvet av MessageMedia har slutförts.

MessageMedia har fler än 60 000 kunder och erbjuder en webbaserad SaaS-mjukvara som är skräddarsydd för att möta behoven hos små och medelstora företag. Sinch meddelade att man hade ingått ett bindande avtal om att förvärva bolaget den 9 juni 2021.

"Med sin lättanvända mjukvara har MessageMedia visat hur företag kan använda interaktiva meddelandetjänster för att skapa en bättre kundupplevelse. När vi nu har slutfört förvärvet, är vi tillsammans perfekt positionerade för att kapitalisera på den tillväxtmöjligheten”, kommenterar Oscar Werner, vd Sinch.

När förvärvet nu har slutförts kommer MessageMedia att bli en del av Sinchs segment för Meddelandetjänster. Pressmeddelandet från den 9 juni 2021, en webbsändning och tillhörande presentation finns i rapport- och presentationssektioneninvestors.sinch.com.

Sinch har betalat säljarna ett kontant belopp i AUD motsvarande 1,1 miljarder USD och kommer i tillägg att emittera 11 284 870 nya Sinch aktier som del av vederlaget. Styrelsen har idag beslutat att emittera 481 860 av dessa aktier mot kvittning av ett belopp om 70 583 375 kronor (motsvarande en teckningskurs om 146,48 kronor per aktie) fastställt i enlighet med förvärvsavtalet avseende MessageMedia. Det totala antalet aktier i Sinch ökar därmed till 746 645 224 (747 480 901 aktier inklusive emissionen av 835 677 aktier till säljarna av MessengerPeople som Sinch offentliggjorde genom ett pressmeddelande 1 november 2021) och aktiekapitalet ökar med 4 818,60 kronor till 7 466 452,24 kronor (7 474 809,01 kronor inklusive nyemissionen till säljarna av MessengerPeople). De återstående 10 803 010 aktierna kommer att emitteras till säljarna av MessageMedia inom fem månader. Säljarna har, med sedvanliga undantag, ingått lock-up åtaganden att inte sälja eller på annat sätt frånhända sig det ekonomiska värdet av de nyemitterade aktierna under en period om 6 månader från dagens datum.

Thomas Heath
Chief Strategy Officer & Head of Investor Relations
Mobile: +46 722 45 50 55
E-mail: investors@sinch.com

Ola Elmeland
Investor Relations Director
Mobile: +46 721 43 34 59
E-mail: investors@sinch.com

Om Sinch
Sinch utvecklar digitala verktyg som möjliggör en personlig interaktion mellan företag och individer. Med Sinch molnbaserade kommunikationsplattform kan företag nå världens alla mobiltelefoner – inom en eller ett par sekunder – via meddelanden, röstsamtal, och video. Flera av världens största företag använder Sinch avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder, och Sinch är en etablerad mjukvaruleverantör till mobiloperatörer över hela världen. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan det grundades 2008. Koncernen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt närvaro i mer än 40 länder. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com.

Denna information lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersons försorg, klockan 07:00 CET den 5 november 2021.