Sinch slutför förvärvet av Inteliquent

09 December, 2021

Stockholm, Sverige – 9 december 2021 – Sinch AB (publ), en ledande global leverantör av molntjänster för kundinteraktion via mobilen, meddelar idag att förvärvet av Inteliquent har slutförts.

Förvärvet av Inteliquent gör Sinch till den största oberoende leverantören av rösttjänster till både företag och telekomoperatörer i USA. Inteliquent-plattformen hanterar mer än 300 miljarder minuter röstsamtal per år och företaget har registrerat mer än 115 miljoner aktiva telefonnummer för sina kunders räkning. Överlägsen kvalitet garanteras av ett helt redundant, geografiskt diversifierat och operatörsklassat nät som är direkt anslutet till alla större telekomoperatörer och som når 95 procent av USA:s befolkning.

"Inteliquent betjänar de största och mest krävande röstkunderna i Amerika med överlägsen kvalitet och täckning. Våra gemensamma styrkor inom röst-, e-post och meddelandehantering ger oss en unik position för att växa vår verksamhet och skapa en överlägsen kundupplevelse för våra kunder”, kommenterar Oscar Werner, Sinch VD.

Sinch meddelade att avtal om att förvärva Inteliquent ingåtts den 17 februari 2021. Pressmeddelandet avseende avtalet, webbsändningen och tillhörande presentation finns i rapport- och presentationssektioneninvestors.sinch.com.

Innan transaktionen slutfördes har Sinch och Inteliquent erhållit nödvändiga tillstånd från CFIUS, FCC och den amerikanska konkurrensmyndigheten. Återstående administrativa godkännanden förväntas erhållas inom en snar framtid.

Förvärvet har finansierats genom en kombination av egna medel och lån. I samband med slutförandet har Sinch betalat en kontant ersättning på 1 140 miljoner USD på kassa- och skuldfri basis.

Thomas Heath
Chief Strategy Officer & Head of Investor Relations
Mobile: +46 722 45 50 55
E-mail: investors@sinch.com

Ola Elmeland
Investor Relations Director
Mobile: +46 721 43 34 59
E-mail: investors@sinch.com

Om Sinch
Sinch utvecklar digitala verktyg som möjliggör en personlig interaktion mellan företag och individer. Med Sinch molnbaserade kommunikationsplattform kan företag nå världens alla mobiltelefoner – inom en eller ett par sekunder – via meddelanden, e-post, röstsamtal, och video. Flera av världens största företag använder Sinch avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder, och Sinch är en etablerad mjukvaruleverantör till mobiloperatörer över hela världen. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan det grundades 2008. Koncernen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt närvaro i mer än 50 länder. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com.

Denna information lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersons försorg, klockan 15:30 CET den 9 december 2021.