Beslut från årsstämma 2019 i CLX Communications AB (publ)

17 May, 2019
Supporting Materials:

Stockholm den 17 maj 2019

Beslut från årsstämma 2019 i CLX Communications AB (publ)

Stockholm, Sverige – CLX Communications AB (publ) – XSTO: SINCH

CLX Communications höll fredagen den 17 maj 2019 kl. 14:00 årsstämma i lokalen Horn, Lindhagen mat & möten, Lindhagensgatan 126, Stockholm.

Fastställelse av resultat- och balansräkningar, dispositioner beträffande företagets vinst eller förlust och ansvarsfrihet

Stämman beslutade att fastställa framlagda resultat- och balansräkningar samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning.

I enlighet med styrelsens förslag beslutades att inte lämna någon utdelning för räkenskapsåret 2018.

Stämman beslutade vidare om ansvarsfrihet för styrelsen, den tidigare verkställande direktören, den verkställande direktören och den vice verkställande direktören för räkenskapsåret 2018.

Val av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av fem stämmovalda ledamöter utan suppleanter och beslutade om omval av Erik Fröberg, Renée Robinson Strömberg, Johan Stuart, Björn Zethraeus och Bridget Cosgrave. Erik Fröberg omvaldes som styrelseordförande. Styrelseledamoten Kjell Arvidsson hade undanbett sig omval.

Som revisor omvaldes Deloitte AB.

Beslut om styrelsearvode

Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode ska utgå med 300 000 kronor årligen till var och en av styrelsens ledamöter som inte är anställda av bolaget och med 650 000 kronor årligen till styrelseordföranden. Vidare beslutades att arvode ska utgå med 40 000 kronor årligen till var och en av ledamöterna i revisionsutskottet, med 80 000 kronor årligen till revisionsutskottets ordförande, med 20 000 kronor årligen till var och en av ledamöterna i ersättningsutskottet samt med 40 000 kronor årligen till ersättningsutskottets ordförande. Dessutom beslutades att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Principer för valberedning

Stämman fastställde principer för utseende av valberedning i enlighet med valberedningens förslag, vilket innebär att dessa principer är oförändrade från föregående år.

Ersättningar till ledande befattningshavare

Stämman fastställde av styrelsen föreslagna riktlinjer och villkor för ersättningar till ledande befattningshavare som föreslagits av styrelsen. Ersättning ska spegla CLX:s behov av att rekrytera och motivera kvalificerade medarbetare genom ersättningspaket som upplevs som rättvisa och varandes på en konkurrenskraftig nivå. Ersättningen ska bestå av fast grundlön, kort- och långsiktig rörlig ersättning (inklusive eventuella aktierelaterade incitamentsprogram), pensionsförmåner, övriga förmåner och avgångsvederlag.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemissioner av aktier

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma, besluta om nyemission av aktier, och att sådan nyemission ska kunna ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Styrelsen får besluta om emission av aktier som innebär en ökning av bolagets aktiekapital med högst 10 procent av bolagets registrerade aktiekapital vid den tidpunkt då styrelsen första gången utnyttjar bemyndigandet.

Syftet med bemyndigandet och skälen till en eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra anskaffning av kapital för förvärv av bolag, eller delar av bolag, och för bolagets rörelse.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om ändring av bolagsordningen innebärandes, bland annat, att bolagets företagsnamn ändras till Sinch AB (publ).

Beslut om incitamentsprogram

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om införande av ytterligare ett långsiktigt incitamentsprogram för ledande befattningshavare och nyckelpersoner inom CLX-koncernen (”LTI 2019”).

LTI 2019 omfattar sex serier av teckningsoptioner. Vid fullt nyttjande av samtliga teckningsoptioner under LTI 2019 kan upp till 510 000 aktier, vilket motsvarar 0,9 procent av det totala antalet utestående aktier och röster, komma att emitteras. Vid full teckning ökar Bolagets aktiekapital med 51 000 kronor.

För ytterligare information vänligen kontakta

Thomas Heath
Strategichef och ansvarig för investerarrelationer
CLX Communications AB (publ)
Mobil:              +46-722-45 50 55
E-post:             thomas.heath@sinch.com

Om Sinch (CLX Communications AB)

Sinch utvecklar digitala verktyg som möjliggör en personlig interaktion mellan företag och individer. Med Sinch molnbaserade kommunikationsplattform kan företag nå världens alla mobiltelefoner – inom en eller ett par sekunder – via meddelanden, röstsamtal, och video. Flera av världens största företag använder Sinch avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder, och Sinch är en etablerad mjukvaruleverantör till mobiloperatörer över hela världen. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan det grundades 2008. Koncernen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt närvaro i mer än 30 ytterligare länder. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com.