CLX Communications AB (publ): Sinch delårsrapport januari – mars 2019

17 May, 2019
Supporting Materials:

Januari – mars 2019

• Nettoomsättningen ökade med 28 procent till 1 101,8 MSEK (858,6). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 17 procent1.
  • Bruttoresultatet ökade med 45 procent till 289,5 MSEK (200,0). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 21 procent1.
  • Justerad EBITDA2 ökade med 73 procent till 112,2 MSEK (65,0).
  • Justerad EBIT3 uppgick till 102,3 MSEK (58,7).
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till 57,8 MSEK (9,2).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,08 SEK (0,17).

”Det finns inget snabbare och bättre sätt att nå dig som konsument än genom din mobiltelefon. Sinch teknikplattform gör att företag kan nyttja denna möjlighet och interagera med sina kunder på ett enkelt, värdeskapande och kostnadseffektivt sätt” – Oscar Werner, VD

Viktiga händelser under kvartalet

• Den 8 februari utsågs Jonathan Bean till ny marknadschef för Sinch. Han kommer närmast från rollen som marknadschef på Mynewsdesk, en snabbväxande molnplattform för marknadsföring och PR. Jonathan tillträdde sin tjänst den 23 april.
  • Den 13 februari lanserades en ny gemensam varumärkesidentitet för samtliga affärsområden. Produkter som tidigare marknadsfördes under varumärkena CLX, Symsoft, Sinch och Vehicle integreras nu i ett enhetligt erbjudande - Sinch.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

• Den 5 april tillkännagavs att Sinch ingår partnerskap med WIT Software för att påskynda den globala användningen av nästa generations meddelandetjänster genom RCS. Sinch kommer att använda WIT Softwares teknologi som en del i sitt erbjudande kring RCS-as-a-Service till mobiloperatörer som behöver en smidig och skalbar lösning för att erbjuda RCS till sina abonnenter och företagskunder.
  • Den 11 april meddelades förändringar i bolagets ledningsgrupp för att ha närmare samarbete mellan teamen som arbetar mot operatörskunder och företagskunder. Sinch ledningsgrupp består nu av: VD Oscar Werner, Operativ chef Anders Olin, Finanschef Roshan Saldanha, HR-chef Eva Lessing, Utvecklingschef Jonas Lindeborg, Marknadschef Jonathan Bean, Strategichef Thomas Heath, Evangelist och medgrundare Robert Gerstmann, Affärsutvecklare och medgrundare Björn Zethraeus samt Affärsutvecklare och medgrundare Johan Hedberg.

1  Organisk tillväxt i lokal valuta i jämförbara enheter. För att räkna tillväxt i jämförbara enheter inkluderas Unwire och Vehicle i jämförelseperioden Q1 2018, två förvärv som slutfördes först i månadsskiftet mars-april 2018.
2  Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar exklusive jämförelsestörande poster. För jämförelsestörande poster, se sidan 3.
3  Rörelseresultat exklusive jämförelsestörande poster och avskrivningar av förvärvsrelaterade tillgångar, vilka ej påverkar kassaflödet. För specifikation av avskrivningar, se not 4.

Inbjudan till telefonkonferens

Sinch presenterar delårsrapporten i en telefonkonferens klockan 9.00 den 17 maj. För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring in och ange kod 3769955.

Sverige: +46 (0) 8 506 921 85
Storbritannien: +44 (0) 203 009 5710
USA: +1 917 720 0178

För att följa presentationen via Webcast, registrera dig här: investors.sinch.com/webcast.

Om Sinch (CLX Communications AB)

Sinch utvecklar digitala verktyg som möjliggör en personlig interaktion mellan företag och individer. Med Sinch molnbaserade kommunikationsplattform kan företag nå världens alla mobiltelefoner – inom en eller ett par sekunder – via meddelanden, röstsamtal, och video. Flera av världens största företag använder Sinch avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder, och Sinch är en etablerad mjukvaruleverantör till mobiloperatörer över hela världen. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan det grundades 2008. Koncernen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt närvaro i mer än 30 ytterligare länder. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm: XSTO: SINCH.

För ytterligare information kontakta:

Thomas Heath, strategichef och ansvarig för investerarrelationer
Tel +46 72 245 50 55
thomas.heath@sinch.com

Roshan Saldanha, finanschef
Tel +46 73 660 24 19

Observera: Informationen i denna delårsrapport är sådan som CLX Communications AB (publ), UNÄ till Sinch AB (publ), ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 maj 2019 klockan 07.30.

Denna rapport är publicerad på svenska och engelska. Vid eventuella skillnader mellan den engelska versionen och den svenska originaltexten ska den svenska versionen gälla. Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor.